ANBI goedkeuringsstatus

Met trots mag ik met jullie delen dat we de ANBI-status hebben behaald. Een bijzondere mijlpaal voor onze stichting! Ik wil graag bestuurslid Hendrik Hofstra bedanken voor al zijn hulp. Ik zal hieronder kort vermelden wat deze status inhoudt voor u en welke voordelen u dit oplevert als donateur.

ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Een algemeen nut beogende instelling is een instelling met bepaalde belastingvoordelen in Nederland.

Met de ANBI-status laat je zien dat jij de juiste partij bent om aan te doneren

Wil je het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk maken voor subsidieverstrekkers, fondsen en donateurs om te doneren? En wil je overkomen als een degelijke en betrouwbare partij die verantwoord omgaat met de gedoneerde gelden? Maak je organisatie dan aantrekkelijk met de ANBI-status!

Wat je natuurlijk niet wil, is dat de belastingdienst je ontvangen donaties of subsidie-inkomsten aanmerkt als omzet. Je bent dan namelijk verplicht om over dat bedrag 21% BTW af te dragen. Bovendien heb je dan minder te besteden ten behoeve van je doelgroep. Een zeer onwenselijke situatie voor zowel jou als de donerende of subsidiërende partij!

Dit zijn de voordelen van de ANBI-status

Voordeel 1: Vrijstelling van erf- en/of schenkbelasting

Een ANBI betaalt geen erfbelasting of schenkbelasting voor erfenissen en schenkingen die de instelling gebruikt voor het algemeen belang.
En wanneer een ANBI zelf schenkingen doet in het algemene belang, dan hoeft de ontvanger geen schenkbelasting te betalen.
Vaak moet je organisatie wel aan specifieke voorwaarden voldoen, raadpleeg bij twijfel vooraf de belastingdienst.

Voordeel 2: Giften zijn voor donateurs aftrekbaar van de belasting

Voor de donateur van een gift aan een ANBI is het ook prettig om te weten dat zijn gift aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. De ANBI-status maakt jouw organisatie dus ook aantrekkelijk(ker) voor donateurs om aan te doneren!

Mocht u nog vragen hebben over de voordelen die de ANBI status voor u oplevert stuurt u me dan gerust een berichtje.

Dank u voor uw steun❤️

Your email address will not be published.

en_USEnglish